Prečo nás majú zaujímať spôsoby vedenia a zdroje financovania volebnej kampane?

Od roku 1998 sa venujem volebnému pozorovaniu. Súčasnú volebnú kampaň sledujem aj ako dvojnásobná kandidátka na poslankyňu. Vedenie a financovanie volebnej kampane a vylepovanie volebných plagátov upravuje zákon a rovnako aj príslušné všeobecne záväzné nariadenia (VZN). Pre každý kandidujúci subjekt je na miestach vyhradených na umiestnenie volebných plagátov vyhradená plocha tak, aby zodpovedala zásadám rovnosti kandidujúcich subjektov. Mnohí kandidáti používajú erby obce bez toho, aby o súhlas použiť tento oficiálny symbol na tento účel vopred písomne požiadali. Verejná kontrola je v súčasnosti obmedzená aj preto, lebo kandidáti do obecných a mestských zastupiteľstiev a zastupiteľstiev samosprávnych krajov nemajú povinnosť zverejňovať financovanie svojej kampane prostredníctvom transparentného účtu. V praxi sa často stáva, že vo výkazoch príjmov prostriedkov na kampaň si najmä nezávislí kandidáti uvádzajú, že si na kampaň prispeli sami, „z vlastného“. Obce mali povinnosť do 4. októbra zverejniť zoznam kandidátov na poslancov zastupiteľstva samosprávneho kraja a rovnako zoznam kandidátov na predsedu VÚC na svojich oficiálnych webových sídlach a úradných tabuliach.

Prečítať celý článok